یکی از مهمترین سیستم های جامعه سیستم خانواده است که بر اساس ازدواج دو جنس مونث و مذکر با یکدیگر تشکیل می شود و حفظ و تداوم این خانواده بسیار حائز اهمیت می باشد. برای همه ما در طول زندگی مشکلات خانوادگی زیادی پیش می آید. اما شاید در بیشتر مواقع اصلا به مشاوره خانواده فکر نکنیم. در صورتی که یکی از بهترین راه های حل تعارضات خانوادگی استفاده از مشاوره خانواده و همچنین ارزیابی این مسائل به صورت دقیق می باشد. در مواقعی که حس می کنید مسائل خانوادگی پیش آمده برای شما بزرگ تر از آن است که بتوانید به درستی آن ها مدیریت کنید بهتر است به یک مشاوره خانواده مراجعه کرده و از آنها برای حل مشکلات کمک بخواهید.

در چه مواردی بهتر است به مشاوره خانواده مراجعه نماییم؟

·         زوج درمانی

·         مشاوره طلاق

·         خانواده درمانی

·         روانشناسی کودک و نوجوان

·         مشاوره خیانت

مشاوره قبل از ازدواج

مشاوره ازدواج با نام زوج درمانی نیز شناخته می شود به نوعی روان درمانی گفته می شود. مشاوره قبل ازدواج به زوجین کمک می کند تا اختلالات و مشکلات را شناسایی کرده، و آنها را برطرف کنند تا روابطشان را از همان ابتدا بهبود بخشند. با کمک روانشناسی ازدواج می توانید تصمیمات متفکرانه و منطقی برای بازسازی و تقویت روابط خود بگیرید.

مشاوره قبل از ازدواج معمولا توسط درمانگران مجاز تحت عنوان مشاوره ازدواج و مشاوره خانواده انجام می شود. و زوج درمانی اغلب به صورت حضور دو نفر انجام می شود. در برخی موارد ممکن است یکی از زوجین به تنهایی اقدام به مشاوره نماید. یا به تشخیص روان شناس برای شناسایی بهتر مشکلات جلسات مشاوره به صورت تک نفره انجام می شود.

مشاوره تربیت فرزند

 در دنیای امروزه که در آن زندگی می کنیم تربیت فرزند بسیار دلهره آور است. در واقعا تربیت فرزند یکی از دشوارترین و در عین حال لذت بخش ترین کارهای دنیا می باشد. کاری که شاید آمادگی کمتری برای انجام آن داشته باشیم. والدین در طول مسیر زندگی با مشکلات متعددی مواجه می شوند که شاید برای حل انها نیاز به راهنمایی و پشتیبانی داشته باشند. مشاوره والدین و مشاوره تربیت فرزند به عنوان یک راهکار اثربخش، به والدین کمک می کند تا با چالش های تربیتی به خوبی مقابله کند و روابط خود را با فرزندش تقویت نماید.

علاوه بر موارد ذکر شده مشاور والدین در موارد زیر نیز مفید است:

·         حل مشکلات مربوط به خواب، غذا خوردن و آموزش توالت رفتن

·         تربیت فرزندانی با نیازهای ویژه

·         مقابله با طلاق یا جدایی

·         مدیریت استرس و اضطراب در کودکان

·         کمک به کودکان برای مقابله با غم و اندوه

·         آموزش مهارت‌های اجتماعی به کودکان

 

نقش والدین در تربیت فرزندان

·         حل مشکلات مربوط به خواب، غذا خوردن و آموزش توالت رفتن

·         تربیت فرزندانی با نیازهای ویژه

·         مقابله با طلاق یا جدایی

·         مدیریت استرس و اضطراب در کودکان

·         کمک به کودکان برای مقابله با غم و اندوه

·         آموزش مهارت‌های اجتماعی به کودکان

 

نکاتی که می گوید مشاوره والدین با اهمیت است:

1.      افزایش دانش و مهارت های تربیتی فرزندان

2.      بهبود روابط والدین و فرزندان

3.      افزایش اعتماد به نفس والدین

4.      مدیریت اضطراب و استرس والدین

5.